Word Lid
Persmededeling: Vlaams Belang Turnhout dringt aan op de eerder beloofde evaluatie van het nieuwe circulatieplan

Persmededeling

De invoering van het nieuwe circulatieplan kon bij veel Turnhoutse inwoners op weinig sympathie rekenen. Heel wat buurtbewoners, maar ook bezoekers van onze stad hebben daarover bij ons hun ongenoegen geuit. Schepen Marc Boogers beloofde een evaluatie medio november van vorig jaar. Toch stellen wij vast dat er enkel een niet-anonieme enquĂȘte werd georganiseerd in de betrokken straten. Door een gebrek aan anonimiteit hebben heel wat inwoners niet deelgenomen aan de bevraging of wordt de kans op sociaal wenselijke antwoorden vergroot.

De bereikbaarheid wordt door het nieuwe circulatieplan bemoeilijkt. Zo stellen wij vast dat er een verhoogd aantal automobilisten zijn die onder meer spookrijden in de Vredestraat, rijden bestuurders door de voetgangerszone in de Baron Frans du Fourstraat omdat zij geen uitweg vinden, komen de Patersstraat en Steenweg op Oosthoven onder druk door doorgaand verkeer en moet men kilometers ver omrijden om op een bestemming te geraken. Dat zelfs ouders niet meer in staat zijn om hun kinderen op een haalbare manier naar school te brengen, lijkt ons een brug te ver en toont des te meer de wereldvreemdheid aan waarin het schepencollege opereert. We verwijzen hiervoor naar het Heilig Graf dat ondanks eerdere gesprekken en aandringen bij de stad een nul op het rekest kreeg en zelf naar oplossingen zocht om te vermijden dat ouders een grote omweg moeten maken om de school te bereiken. Dit hebben zij per brief aan de ouders kenbaar gemaakt. Men lijkt overigens te vergeten dat nodeloos omrijden leidt tot meer verkeer in onze stad, tijdverlies en een hogere uitstoot van CO2 wat voor de linkse partijen nochtans een gevoelig thema zou moeten zijn.

De combinatie van talrijke verkeersingrepen zal hoe dan ook leiden tot imagoschade voor onze stad en een aantasting van de middenstand en de aantrek van niet-Turnhoutenaren die onze stad hoe langer hoe meer zullen mijden.Het Vlaams Belang eist dan ook eens te meer een evaluatie ten gronde om de voor- en nadelen van het nieuwe systeem af te wegen. Ofwel gaat het om een lakse houding van het stadsbestuur, ofwel zijn de resultaten van de bevraging in het nadeel van de bedenkers ervan. Het wordt hoog tijd dat het Turnhoutse stadsbestuur een realistisch en doordacht mobiliteitsplan uitstippelt en implementeert dat komaf maakt met het pestbeleid jegens de automobilisten.

Onze partij zal hierover dan ook bij de eerstvolgende gemeenteraad het schepencollege interpelleren.

Reccino Van Lommel
Fractievoorzitter Vlaams Belang